Lisans Ders Programları ve İçerikleri-1
Aşağıdaki liste İstanbul Bilgi Üniversitesi'nin 2007-2008 Akademik yılı süresince 2007-2008 AKADEMİK YILI FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ 1. YIL - GÜZ Kredi Edebiyat ve Diğer Sanatlar I : Bu dersin amacı öğrencilere, Batı Edebiyatı'nı incelerken ihtiyaç duyacakları kültürel arkaplanı kazandırmaktır. Derste özellikle Batı müziği, plastik sanatları ve mitolojisi üzerinde durulacaktır. 0 İleri Okuma ve Yazma I : Bu ders, Roma İmparatorluğu'nun yıkılışından yeni çağın başlangıcına, Batı kültür ve uygarlığı'nın geçirdiği toplumsal, siyasi ve ekonomik dönüşümleri ele almaktadır. Bu geniş zaman dilimi içindeki farklı dönemlerin edebiyat, resim, mimari ve müzik alanındaki ürünleri ayrıntılı olarak incelenmektedir. Ders yazılı, görsel ve işitsel malzemeyle desteklenmektedir. 0 Türkçe I : Dersin amacı, Türkçe için edebi anlatım türleri ile akademik Türkçe için öğretici yazı biçimleri üzerinde çalışarak yazılı-sözlü anlatım tekniklerini aktarmaktır. Bu çerçevede, ders öğrencileri çağdaş Türk Edebiyatı ile tanıştırmayı ve öğrencilerin güçlü bir edebiyat bilinci geliştirmelerini sağlamayı hedeflemektedir. 0 Dönem Kredisi: 0 1. YIL - BAHAR Kredi Edebiyat ve Diğer Sanatlar II : Bu dersin amacı öğrencilere, Batı Edebiyatı'nı incelerken ihtiyaç duyacakları kültürel arkaplanı kazandırmaktır. Derste özellikle Batı müziği, plastik sanatları ve mitolojisi üzerinde durulacaktır. 6 İleri Okuma ve Yazma II : Bu ders, Orta Çağ'dan günümüze, Batı kültür ve uygarlığının geçirdiği toplumsal, siyasi ve ekonomik dönüşümleri ele almaktadır. Bu geniş zaman dilimi içindeki farklı dönemlerin edebiyat, resim, mimari ve müzik alanındaki ürünleri ayrıntılı olarak incelenmektedir. Ders yazılı, görsel ve işitsel malzeme ile desteklenmektedir. 18 Türkçe II : Dersin amacı, Türkçe için edebi anlatım türleri ile akademik Türkçe için öğretici yazı biçimleri üzerinde çalışarak yazılı-sözlü anlatım tekniklerini aktarmaktır. Bu çerçevede, ders öğrencileri çağdaş Türk Edebiyatı ile tanıştırmayı ve öğrencilerin güçlü bir edebiyat bilinci geliştirmelerini sağlamayı hedeflemektedir. 6 Dönem Kredisi: 30 2. YIL - GÜZ Kredi Don Kişot ve Roman Poetikası : Bu derste, "Don Quixote" romanı çok ayrıntılı bir biçimde okunacak ve romanın önemli bölümleri roman kuramından bahsetmek için bir çıkış noktası olarak kullanılacaktır. Derste tanıtılacak roman kuramcılarından başlıcaları: Ian Watt, Harry Levin, Georg Lukacs, Bakhtin ve Todorov'dur. Kuramsal tartışmaların Don Quixote'tan parçalarla örneklendiği bu ders, öğrencileri dördüncü sınıftaki edebiyat kuramı dersine hazırlar niteliktedir. 3 Uygulamalı Eleştiri I : Öğrencilerin başkasından yardım almadan edebi bir eserle (ya da herhangi bir sanat eseriyle) ilişki kurması bu aşamada hâlâ bir sorun olduğu için, bu derste "Metin Analizi" dersinde başlanan çalışmalar devam ettirilecektir. Bu ders aynı zamanda öğrencileri üçüncü sınıfta aldıkları "Şiirin Gelişimi" dersine de hazırlayacaktır. Derste esas olarak klasik I. A. Richards tarzında şiir okumaları yapılacaktır. Kronolojik sıra gözetilmeyecektir. Şiirlerin yanı sıra metin analizi yöntemlerini örnekleyen önemli eleştiri metinleri(Empson, F.R. Leavis, Alan Tate, Bodkin) okutulacaktır. 3 Tiyatronun Gelişimi I : Bu ders, Antik Yunan'dan Shakespeare'e tiyatronun gelişimini oyun metinlerinin incelenmesi yoluyla işlemektedir. 3 Türk Devrim Tarihi I : Bu dersin amacı, Türk Devrimi'nin anlamını ve önemini öğrencilere öğretebilmektir. Dersin ana konusu, Kurtuluş Savaşı’dır. Ders, Türkiye Cumhuriyeti’nin kökleri (Osmanlı İmparatorluğu’nun sosyal ve kültürel yapısı), cumhuriyet, bağımsızlık gibi temalar etrafında yürütülecektir. 2 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Dönem Kredisi: 17 2. YIL - BAHAR Kredi Komedi ve Roman : Roman ile komedi arasındaki ilişki, şu metinlerin ayrıntılı bir biçimde okunması yoluyla araştırılacaktır: Sterne'ün Tristram Shandy'sinden parçalar, Fielding'in Shamela'sı, Jacques the Fatalist'ten parçalar, Ahmet Mithat Efendi'nin Karı Koca Masalı, Carroll'ın Alice in Wonderland'i, Twain'in Huckleberry Finn'i, Bulgakov'un Master and Margarita'sı. 3 Tiyatronun Gelişimi II : Bu ders, Ibsen'den Beckett'e 20. yy. tiyatrosunun gelişimini oyun metinlerinin incelenmesi yoluyla işlemektedir. 3 Uygulamalı Eleştiri II : Öğrencilerin başkasından yardım almadan edebi bir eserle (ya da herhangi bir sanat eseriyle) ilişki kurması bu aşamada hâlâ bir sorun olduğu için, bu derste ”Metin Analizi” dersinde başlanan çalışmalar devam ettirilecektir. Bu ders aynı zamanda öğrencileri üçüncü sınıfta aldıkları ”Şiirin Gelişimi” dersine de hazırlayacaktır. Derste esas olarak klasik I. A. Richards tarzında şiir okumaları yapılacaktır. Kronolojik sıra gözetilmeyecektir. Şiirlerin yanı sıra metin analizi yöntemlerini örnekleyen önemli eleştiri metinleri (Empson, F.R. Leavis, Alan Tate, Bodkin) okutulacaktır. 3 Türk Devrim Tarihi II : Bu dersin amacı, Türk Devrimi'nin anlamını ve önemini öğrencilere öğretebilmektir. Modern Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşu ve Kemalist ilkeler dersin temel konularını oluşturur. 2 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Dönem Kredisi: 17 3. YIL - GÜZ Kredi Şiirin Gelişimi I Bu ders, tür olarak şiiri, hem tarih içindeki evreleri, hem de sanat özellikleri bakımından gözlem altına alır. Klasik çağdan Rönesans'a kadar şairlerin şiiri kafiye, vezin, nazım biçimi, nazım kalıbı, söylem, tarz, mecaz, vb. yoluyla nasıl kurduklarını örneklendirir. 3 Eleştiri Yöntemleri I : Bu dersin amacı, farklı toplumsal ve kültürel yargıların edebiyatın ne olduğunu belirlemede oynadığı rolü anlamak, edebiyattaki çeşitli ekollerin her birinin kendi yorum yöntemlerini kullanarak nasıl çeşitli hükümlere vardıkları üzerine düşünmektir. Edebi akımlar ile kültür tarihi arasındaki etkileşimin ve yazar ile okurun sosyo-kültürel konumlarının, Aristoteles'den Marksizm'e, edebi metinlerin üretim ve tüketim süreci üzerine yaptığı etki de başlıca inceleme konusudur. 3 İnsan Ediminin Sorunsallaştırılması ve Kendiliğin Ortaya Çıkışı : Bu ders, batı geleneğinde Eski Yunan’dan modern döneme dek insan ediminin farklı sorunsallaştırma biçimlerini, bu sorunsallaştırmaların beraberinde getirdiği kendilik kavramlarını, bu kavramların felsefenin yanı sıra trajedi, diyalog, meditasyon, itiraf/günah çıkartma ve deneme gibi anlatı biçimleriyle ilişkisini ele alır. 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Dönem Kredisi: 15 3. YIL - BAHAR Kredi Şiirin Gelişimi II : Bu ders, tür olarak şiiri, hem tarih içindeki evreleri, hem de sanat özellikleri bakımından gözlem altına alır. Rönesans'tan günümüze kadar şairlerin şiiri kafiye, vezin, nazım biçimi, nazım kalıbı, söylem, tarz, mecaz, vb. yoluyla nasıl kurduklarını örneklendirir. 3 Eleştiri Yöntemleri II : Bu dersin amacı, farklı toplumsal ve kültürel yargıların edebiyatın ne olduğunu belirlemede oynadığı rolü anlamak, edebiyattaki çeşitli ekollerin her birinin kendi yorum yöntemlerini kullanarak nasıl çeşitli hükümlere vardıkları üzerine düşünmektir. Edebi akımlar ile kültür tarihi arasındaki etkileşimin ve yazar ile okurun sosyo-kültürel konumlarının, Aristoteles'den Marksizm'e, edebi metinlerin üretim ve tüketim süreci üzerine yaptığı etki de başlıca inceleme konusudur. Dersin kapsayacağı akımlar Yeni Eleştiri, Rus Biçimciliği, Yapısalcılık, Post-Yapısalcılık, Psikanaliz ve Feminist Kuram olacaktır. 3 Felsefi bir Sorun Olarak Modern Benlik: Bu ders, Descartes’tan 19. yüzyıla dek uzanan bir süreçte modern kendilik kavramının ortaya çıkışı ve gelişimini, bu geleneğin insan doğası, öznellik, otonomi ve iktidar gibi etik ve politik meselelere etkisini inceler. Bu inceleme, toplumsal sözleşme teorisi, idealizm, tarihselcilik ve maddecilik gibi felsefi doktrinler bağlamında gerçekleştirilir. 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Dönem Kredisi: 15 4. YIL - GÜZ Kredi Türk Edebiyatı I : Bu derste, her yıl Türk edebiyatından belli bir yazar, üslup, dönem yada mesele çıkış noktası alınır. Bu sene Türk romanının Tanzimat'tan başlayarak günümüze gelişimi üzerinde durulacaktır. 3 Modernizm : Baudelaire'den Joyce'a modernist edebiyatın başlıca eserleri incelenecektir. 3 Roman Tipolojileri I: 18. ve 19. Yüzyıl : Bu dersin amacı, romanın gelişimini, düşünce akımları, kültürel ve epistemolojik arkaplan, kadın, aile ve eğitim ile ilgili toplumsal meseleler, sansür ve edebiyat eleştirisi müessesesi ile olan ilişkileri içinde incelemektir. Gotik, Bildungsroman, mektup-roman gibi alt türlerden örnekler görülecektir. İncelenen yazarlar: Defoe, Fielding, E. Bronte, Dickens, Stendhal, Balzac, Flaubert. 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Dönem Kredisi: 15 4. YIL - BAHAR Kredi Türk Edebiyatı II : Bu derste, 1980 sonrası ”tarihi” romanlar incelenecektir. Bu romanların belli bir tarihsel döneme hangi açıdan baktıkları ve toplumsal dokuyu ne şekilde çözümleyip yorumladıkları araştırılacaktır. Bu romanların belgelere dayanmakla birlikte tarihi nasıl sorunsallaştırdıkları, düşgücü ve fantaziden yararlanarak tarihe nasıl daha eleştirel bir açıdan bakmamızı sağladıkları da gösterilmeye çalışılacaktır. 3 Roman Tipolojileri II: 20. Yüzyıl : Bu dersin amacı, romanın gelişimini, düşünce akımları, kültürel ve epistemolojik arkaplan, kadın, aile ve eğitimle ilgili toplumsal meseleler, sansür ve edebiyat eleştirisi müessesesi ile olan ilişkileri içinde incelemektir. Künstlerroman, masalsı gerçekçilik, post-modern roman gibi alt türlerden örnekler görülecektir. İncelenen yazarlar: Joyce, Woolf, Robbe-Grillet, Kafka, Dostoevsky, Garcia Marquez. 3 Toplumsal Düşüncenin Felsefi Temelleri : Toplumsal düşüncenin felsefi temellerini araştırmayı hedefleyen bu ders, felsefe etkinliğini Descartes’dan günümüze koşullandırmış ve birbirleriyle rekabet içinde olan akıl ve rasyonalite anlayışlarının bir açımlamasıyla başlayacak ve bu açımlama temelinde toplumbilimlerine iki farklı yaklaşımı (Pozitivizm ve Eleştirel Teori) eleştirel olarak karşılaştıracaktır. Okumalar Comte, Durkheim, Weber, Adorno, Horkheimer, Heidegger, Foucault ve Deleuze'ü kapsayacaktır. 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Tüm Seçmeli Dersler Listesinden 1 Ders 3 Dönem Kredisi: 15 Toplam Kredi: 124
FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ KARŞILAŞTIRMALI EDEBİYAT Bölümü için belirlediği Ders programını, içeriklerini ve kredi notlarını içermektedir..
Bilgi Üniversitesi 2007-2008 akademik yılında birinci sınıfların..
eğitim yapısını baştan düzenleme yoluna gitmiştir. Bu yüzden sadece Kraşılaştırmalı Edebiyat için değil, diğer tüm bölümlerde de 1. yıl boyunca mesleki alt yapıya yönelik temel iki ders ve bir Türkçe dersi şeklinde programlar düzenlenmiştir.
Bu yeni yapılanmanın nedeninde, lise öğreniminden bambaşka bir eğitim düzenine gökten zembille inmiş gibi gelen yeni üniversite öğrencilerini ağır mesleki derslerle yüklemekten ziyade, ilk yıl akademik temelin sağlam bir zemine oturtulması amaçlanmaktadır. Bu yönde, birinci sınıfların eski ağırlığı (geçmiş yıllarda 1. sınıfta her dönem 8 ders bulunmaktaydı) gelecek üç yıla kaydırılmış ve ders içerikleri zenginleştirilerek mesleki eğitimin kalitesinin artırılması hedeflenmiştir.
KARŞILAŞTIRMALI EDEBİYAT DERS PROGRAMI
Kaynak: Bilgi Üniversitesi'nin internet sitesinden alınmıştır.
0 yorum:
Yorum Gönder